לא משנה אם יש לכם לעצב ברושור למוצר חדש, באנר לתערוכה או קמפיין ענק שדורש מחשבה מחוץ לקופסא – איך בוחרים את המעצב הנכון?
 
האם כל המעצבים הגרפיים דומים?

לא, לא כל המעצבים הגרפיים דומים. כולם שונים, לעיתים שונים מאוד. גם בסגנון העיצובי, גם בצורת ודרך העבודה וגם ברמת הניסיון וההיכרות עם מה שקורה בשוק. בתוך כלל המעצבים נוצרו התמחויות – חלק מתמחים באריזות, חלק מתמחים בWEB, חלק מתמחים במיתוג, עיצוב תעשייתי ועוד ועוד. על פי הפרוייקט הספציפי שיש לכם לבצע – בחרו מעצב בעל ניסיון בתחום ובנושא הרלוונטי.


 
האם עדיף לבחור מעצב שנמצא קרוב אלי פיזית?

כמו בהרבה תשובות, זה תלוי. כמובן שאפשר לבצע את כל התקשורת דרך מייל או טלפון, אבל במיוחד בתחום העיצוב חלק נכבד מהתקשורת וההסברים הם לא ורבליים ולכן העובדה שאין פגישות פנים מול פנים יכולה להיות חיסרון.
במקרים רבים, חברות מעדיפות לעבוד עם מעצבים שלא נמצאים בכלל באותה מדינה. זה יכול להיות משיקולי עלויות (עבודה עם מעצבים ממדינות עולם שלישי, יכולה להוזיל משמעותית עבודות מסוימות), זה יכול להיות משיקולי שפה, במידה והפרוייקט הוא לא בשפת האם של המדינה בה אתם נמצאים, עבודה עם מעצב שדובר את השפה ברמת שפת אם יכול להיות יתרון.
יש יתרון גדול בעבודה עם מעצב קרוב אליכם וקיום פגישות פנים מול פנים לעיתים קרובות או רחוקות. במיוחד בפרוייקטים שדורשים פחות ביצוע ויותר תכנון ומחשבה – שם היתרון מתחדד עוד יותר.

עבודה קבועה או פרוייקט חד פעמי

השאלה האם אתם מחפשים מעצב לעבודה קבועה ושוטפת לאורך תקופה ארוכה או מעצב לפרוייקט חד פעמי, משפיעה רבות על השיקולים בבחירה.
לדוגמא לפרוייקט חד פעמי יהיה קל יותר, לפי הסעיף הקודם, לשכור מעצב שלא נמצא קרוב אלינו פיזית. בפרוייקטים מתמשכים, שממש נבנית מערכת יחסים בין המעצב לחברה והיכרות אינטימית יותר עם המעורבים – הקרבה הפיזית היא חשובה ביותר.
לשאלה האם מדובר על פרוייקט חד פעמי או מתמשך יש עוד 2 השפעות:

ניסיון – האם למעצב יש היכרות עם תחום העיסוק שלכם באופן אישי?
בפרוייקטים ארוכי טווח, מתמשכים כמו ניהול קמפיינים, תהליכי מיתוג ועוד – ההיכרות של המעצב עם תחום העיסוק שלכם יכול לתרום רבות. ההיכרות עם השפה, עם הגורמים בשוק, עם מה נכון ומה לא – תאפשר לייצר את העיצוב בעל ההשפעה הגדולה ביותר ובסופו של דבר עמידה ביעדים שקבעתם לעצמכם.
לא תמיד עיצובים ודרך מחשבה שהתאימו בשוק אחד, יתאימו לשוק אחר או לתעשייה אחרת. וחשוב להבין זאת.
מחיר – לא תמיד הגורם המכריע והבלעדי
כמובן שמחיר הוא פקטור משמעותי בבחירת מעצב גרפי מומלץ ואיכותי – וכולם, גם עסקים קטנים, גם חברות ענק וגם אנשים פרטיים – רוצים לחסוך כסף.
הנוסחא יחסית פשוטה - המעצבים היקרים שעובדים עם החברות הגדולות מנפקים את העיצובים המקצועיים והטובים ביותר. זה לא אומר אי אפשר למצוא מעצבים צעירים יותר שעדיין לא הפכו ליקרים מאוד – שיתנו לכם עיצוב מדהים בעלות אטרקטיבית. כן אפשר לקבוע שמחיר זול מאוד, בדרך כלל מלווה בעיצוב שנראה ומרגיש זול. כמובן שלפעמים זה מספיק.
 
לוחות זמנים ותיאום ציפיות

כבר בשלבים הראשונים, לאחר שכבר צמצמתם את הרשימה שלכם ל2-3 מעצבים שאתם שוקלים לעבוד איתם, חשוב מאוד לייצר מערכת יחסים שמבוססת על לוחות זמנים וציפיות ריאליות.
רוב עבודות העיצוב, בטח בעבודה שוטפת וקבועה, תמיד מגיעות עם דרישות זמן מאוד מוגדרות. לעיתים זה הופך את העבודה של המעצב למאוד קשה – כי החוכמה היא לא רק לייצר עיצובים ברמה גבוהה אלא לייצר אותם בלוחות זמנים קצרים מאוד וצפופים מאוד. חשוב להבין זאת בתחילת הדרך, לתאם ציפיות עם המעצב ולראות שהוא מוכן ומבין את העניין.
 
 
פרילנסר או סטודיו גדול

שאלה שתלויה מאוד בצרכים שלכם. סטודיו גדול יכול לעכל פרוייקטים נרחבים, חוצי גבולות, בשפות שונות ובפלטפורמות רבות – כמובן הדבר כרוך בעלויות גבוהות יותר. פרילנס שעובד מהבית, ללא הוצאות קבועות כמעט – יכול להציע עבודה איכותית ביותר, אבל מוגבלת בזמן שהוא מקדיש לפרוייקט הספציפי שלכם. בהרבה מקרים זה מספיק ואם מדובר על עבודה מהסוג הזה – זה אפילו מומלץ.
לסיכום, בחירת מעצב היא משימה לא פשוטה. בחירה לא נכונה תבזבז לכם הרבה זמן וכסף וזה רק במידה ועליתם על העובדה שהמעצב לא מתאים לכם. במקרים רבות לא עולים על עובדה זו ומשתמשים בעיצובים לא נכונים שעלולים ממש לגרום נזק לחברה או לפרוייקט. השקיעו בבחירה – ואם מצאתם – אל תעזבו בקלות.